Meer! Meer! Meer! – column #3

Leestijd: 2 minuten

De vorige twee columns hebben één ding gemeen: het is de schuld van fabrikant. Dat is niet altijd waar. Tijd om wat recht te zetten.

Vandaag wil ik het hebben over nutteloze innovatie.

Ik beschouw een vinding nutteloos als hij aan één van de volgende eisen voldoet:
1. Het product heeft geen toegevoegde waarde;
2. De wereld/technologie is nog niet klaar voor het product.

Even een voorbeeldje: Samsung met zijn opvouwbare telefoon. De verkoopdatum van de telefoon is uitgesteld, omdat het principe niet goed werkte. De technologie was er nog niet klaar voor. Nutteloze innovatie.

Voorheen gaf ik altijd de schuld aan de producent. Hij maakt immers het product. Echter, zo werkt het niet in de economie. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Je kunt het dus ook andersom bekijken: wij, de mensen, blijven interesse tonen in nieuwe dingen en dus blijven fabrikanten ze produceren.

Neem nou 5G. Wat kan je daar eigenlijk mee? Ja… je kunt een film van een paar gigabyte binnen één minuut downloaden. Resultaat: je jast, in een fractie van een seconde, je hele bundel erdoorheen. Ben je er dan nog zo blij mee?

Tegenwoordig willen we die producten alleen maar, omdat ze nieuw zijn. In de huidige wereld is nieuw meteen hip en cool. Iedereen wil erbij horen. Eigenlijk is het een logische oorzaak.

Kortom, de volgende keer als je wat koopt, denk dan na over het product. Heb je het echt nodig? Is het beter dan wat je al had? Je hebt niet altijd iets nieuwers nodig, soms moet je blij zijn met wat je hebt.


Stach Redeker is in het dagelijks leven student, lifehacker en blogger. Geïnspireerd door de lessen Nederlands en door een artikel van Schrijverspunt schrijft hij elke week een column over (super)kleine ergernissen in de samenleving. 

Share

2 antwoorden op “Meer! Meer! Meer! – column #3”

  1. Beste Stach.
    Je 2 eisen liggen bij de fabrikant.
    Ook vraag en aanbod. Hij heeft inschatting gemaakt over zijn mogelijke afzet, omzet en winst.
    In de marketing wordt wel gezegd: de klant vraagt erom. Neen, de fabrikant creëert de vraag en niet de consument. Deze heeft al voldoende broodbeleg. Ook vraagt HIJ niet om 5G. Ook niet om al die snufjes in de auto.
    Er zijn nog aardig wat knopjes in mijn auto waar ik geen weet van heb. Toch kan ik rijden, maar owee als ik mijn boekje moet inzien. Natuurlijk ben ik blij dat ik geen koppeling heb, maar nog wel 2 pedalen, aparte voor das en rem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *