Deel 1: mijn eerste schoolexamenweek

Leestijd: 3 minuten

Ik ben erachter gekomen dat de in 1 tot en met 5 vwo behaalde cijfers echt helemaal niets voorstellen. Pas in 6 vwo krijgen scholieren zwaarwegende schoolexamens. Dat zijn toetsen die direct meetellen voor het eindcijfer op het diploma. Dit is het verslag van mijn eerste schoolexamenweek.

Stach met een markeerstift, schriften en boeken.

Maandag 9 november: wiskunde B

Bam. Net na het weekend. Eerste toets van de week. Wiskunde B. Een toets over onder andere het natuurlijk logaritme, omwentelingslichamen, bewegingsvergelijkingen en goniometrie. Ik was best zenuwachtig. Achteraf onterecht, want de toets was zeer goed te doen.

Dinsdag 10 november: scheikunde

Scheikunde leek een pittige toets te worden. Als leerstof waren niet 1, 2 of 3 hoofdstukken opgegeven, maar – houd je vast – 8. Groot feestje natuurlijk. Gelukkig viel deze toets best mee. Hoe langer ik aan het schrijven was, hoe meer antwoorden op z’n plaats vielen.

Woensdag 11 november: kunstgeschiedenis

De toets kunstgeschiedenis was het beste te vergelijken met een casino of een loterij. De gewenste antwoorden zijn meestal vaag en vergezocht. Ik herkende bijvoorbeeld twee oude examenvragen. Daar wist ik de antwoorden van, maar als ik die antwoorden zelf had moeten bedenken, had ik echt niet de juiste gegeven. Het hielp ook niet mee dat ik mijn kluispasje was vergeten, met als gevolg dat mijn woordenboek NL-NL niet bij de toets kon zijn. Zeer pijnlijk, want er werden maar liefst vijf definities gevraagd die ik zo had kunnen opzoeken.

Donderdag 12 november: Engels

Voor Engels bedroeg de leerstof 800 woordjes. Laten we eerlijk zijn: niemand heeft daar zin in. Ik ook niet. Ik had zo’n drie uur besteed aan het leren van de woordjes, en ik wist ze met een nauwkeurigheid van 85%. Maar dat is niet altijd genoeg. Bij invuloefeningen wist ik de helft van de woordjes direct, maar er zaten altijd een of twee woordjes bij waar ik de betekenis niet van kende. Weer een soort casinootje dus.

Vrijdag 13 november: natuurkunde + handvaardigheid

Oehh… vrijdag de dertiende. Betekent dat rampspoed? Nou, in het geval van natuurkunde zeker niet. De toets ging over relativiteit, astrofysica en cirkelbewegingen. De vragen waren echt niet moeilijk en ik werkte me zo door de toets heen.

Daarna was maar liefst vijf uur (!) gereserveerd voor het praktijkdeel handvaardigheid. Ik legde de laatste hand aan mijn Red Chair: een installatie met onder andere twee telefoons, speakers en een bas (die ingebouwd was in het zitvlak, waardoor je iedere trilling voelde).

The Red Chair: een installatie en kunstobject
The Red Chair: mijn meest recente kunstproject.


Advertentie:
Share