Schoolexamens deel I

Leestijd: 4 minuten

Jaaa… het is weer zover!

Schoolexamens.

Oh, je bent niet hyped?

Mijn eerste schoolexamenweek (SE-week) was in november 2020 en deze week stond de tweede voor de deur. Tijd voor mijn ongezouten mening.

Stach met zijn grafische rekenmachine, een Casio fx-CG50

Maandag 18 januari: wiskunde B
Mijn week had niet slechter kunnen beginnen dan met een 3-uurstoets wiskunde B. We moesten alle stof uit het boek leren. Da’s veel. Ik had me best goed voorbereid, maar toch viel de toets tegen. ‘Normale opgaves’ waren eigenlijk niet aanwezig, het examen bestond uit alleen maar breinbrekers. Er waren ook – en daar was iedereen héél blij mee – twee meetkundeopgaves. Trouwe lezers van mijn blog weten ongetwijfeld hoe ik over dat soort opgaves denk

Dinsdag 19 januari: scheikunde
Wéér een 3-uurstest. Ditmaal een scheikundetoets over redox, analysemethoden en groene chemie. De redoxonderdelen en de opgaves over groene chemie vond ik erg goed te doen. Ik had wat meer moeite met een ingewikkelde opgave over gaschromatografie en een berekening voor een terugtitratie. Ik had niet verwacht dat er een terugtitratie in de toets zou zitten, omdat die berekeningen regelmatig worden getoetst bij practica.

Woensdag 20 januari: natuurkunde en Nederlands
Natuurkunde ging over elektriciteit en radioactiviteit. Ondanks dat ik een aardige dosis ervaring heb met elektriciteit en zelfs elektrotechniek wil gaan studeren, vond ik sommige opgaves ingewikkeld.

Neem bijvoorbeeld: twee accu’s laden elkaar op. De eerste accu heeft een voltage van 12,0V en de tweede een voltage van 4,0V. De accu’s hebben een interne weerstand van 20Ω en de twee gebruikte draden een weerstand van 30Ω. Bereken het rendement van dit oplaadproces.

Er is no way dat wij dit hadden kunnen doen. Waarom? Er is één ding wat je moet weten over accu’s: ze laden niet liniair op (zie de afbeelding hieronder). Wiskundig gezegd is het rendement op tijdstip t dus nooit gelijk aan t+1. En zonder dat zo’n oplaadkromme is gegeven, kunnen we dus nooit ‘het’ rendement berekenen.

Oplaadkromme van een accu
Zoals je ziet, laadt een accu niet lineair op. ‘Het’ rendement bepalen wordt dan wel erg lastig.

Daarentegen vielen de opgaves over radioactiviteit reuze mee, al was er wel één vage vraag. Deze:

Een vage vraag
Ontleend uit het vwo-eindexamen natuurkunde 2016.

Euhmm… ik had toch juist bij het eerste punt aangetoond dat de absorptie verwaarloosbaar was? Dan neemt de intensiteit toch niet af?

Wat blijkt, de kwadratenwet moest gebruikt worden. Die stond niet bij de leerstof, dus ik heb geen idee hoe we ooit hadden kunnen ruiken dat die nodig was.

Vervolgens kwam de toets Nederlands over poezië en proza. Het doel was om zoveel mogelijk zweverige onzin op te schrijven en akkoord te gaan met een 7. Volgens mij is dat me wel gelukt.

Donderdag 21 januari: kunstgeschiedenis
Voor de verandering eens geen toets die leek op een casino of een loterij. We moesten een scriptie inleveren en een presentatie geven. De scriptie moest gaan over acht kunstenaars uit de examensyllabus en ik schreef maar liefst 38 pagina’s. De presentatie, een Pecha Kucha (niemand weet hoe je het nou precies uitspreekt), maakte ik de ochtend van tevoren. Presenteren is voor mij geen probleem, dus ik ging met een tevreden gevoel naar huis.

Vrijdag 21 januari: Engels en handvaardigheid
En we eindigden de week met Engels en handvaardigheid. Voor Engels moesten we een formele brief schrijven over 5G, corona en complottheorieën. Stuk voor stuk onderwerpen waar ik best wel wat over in het Engels kan vertellen. Ik vond de opdracht dan ook niet moeilijk en denk dat ik – zelfs terwijl ik yours faithfully heb verwisseld voor yours sincerely – een prima cijfer ga halen.

Daarna volgde vijf uur handvaardigheid. Ik ga nog niet veel vertellen over mijn nieuwste project, maar hier is alvast een sneak peak:

Sneak peak van Stachs handvaardigheidproject


Advertentie:
Share