Schoolexamens deel I

Leestijd: 3 minuten

Huh… euhmm… Stach? De laatste schoolexamens waren iets meer dan een maand geleden. Nu al weer nieuwe?

Jazeker. Het leven van een eindexamenkandidaat gaat niet over rozen. Gelukkig had ik deze week maandag vrij en hoefde ik pas op dinsdag mijn eerste toets te maken.

Stach met twee wiskundeboeken

Dinsdag 9 maart – wiskunde D

De week begon meteen lekker met een pittige wiskunde-D-toets. Op de planning stonden functies van twee variabelen en voorgezette integraalrekening. Moeilijk, moeilijk en nog eens moeilijk. Ik sloeg me aardig door de opgaves heen, maar maakte zeker ook fouten. Zo blijkt de stelling van Pythagoras ook in een driedimensionale ruimte te werken. Tja, daar moet je daar maar net even opkomen.

Woensdag 10 maart – scheikunde

De scheikundetoets ging zoals wel vaker over een shitload verschillende onderwerpen. Sommige vragen waren heel goed te doen, maar bij andere had ik geen idee waar ik moest beginnen. Er was bijvoorbeeld één reactie de gewoonweg niet kon kloppen: wat ik ook deed, ik kwam aan de rechterkant zuurstofatomen ‘tekort’. In dat soort gevallen is het de kunst om gewoon ozon (dat zijn drie zuurstofatomen die aan elkaar zitten) achter de reactie te knallen en snel weer door te gaan naar de volgende vraag.

Naast het bedenken van onoplosbare (haha, scheikundige woordgrap) vragen is het verspreiden van nutteloze feitjes een irritante gewoonte van de scheikundesectie die men maar niet af wil leren. Het kwam deze toets drie keer voor dat een vraag op de volgende manier werd gesteld:

[superlange, onbegrijpbare stofnaam] is een scheikundig element die tot de categorie [een of andere onbekende categorie] behoort. De stof wordt vooral gebruikt bij zeer gespecialiseerde chemische processen in de [sector, meestal de geneesmiddelenbranche] en is uitgevonden door [uitvinder] in het jaar [jaartal].

[heel verhaal, meestal twee of drie alinea’s over de fantastische eigenschappen van de desbetreffende stof]

Wat valt je op aan de eerste alinea?

Juist. Er staat drie keer niets. Ik ergerde me mateloos aan het feit dat steeds de ontdekker en het jaar van ontdekking werd genoemd. Totaal nutteloze informatie.

Donderdag 11 maart – biologie

Met de vragen van de biologietoets had ik minder moeite. Ze waren niet alleen bondiger opgesteld, maar ook nog eens een stukkie makkelijker. Ik verwachtte moeilijke vragen over bijvoorbeeld de DNA-replicatie, maar die bleven me gelukkig bespaard. Daarbij kwam ook dat ik een heleboel informatie letterlijk uit die legendarische BiNaS kon trekken.

Oh, en ik moest tijdens de toets heel nodig naar het toilet. Gelukkig kon dat en werd ik onder begeleiding naar een toilet gebracht waar leerlingen normaal niet mogen komen.

Vrijdag 12 maart – natuurkunde

De natuurkundetoets ging over kwantum, krachten en beweging. Vooral dat eerste was echt heel, heel pittig. Deze toets vond ik misschien wel de moeilijkste van de week.

En nu? Snel weer door met leren voor kunstgeschiedenis en wiskunde B, want die staan maandag op het programma!


Advertentie:
Share