Schoolexamens deel II

Leestijd: 4 minuten

Afgelopen week was de tweede schoolexamenweek. Vorige week vertelde ik over vage natuurkundevragen en meer. Heb je die blog nog niet gelezen? Check ‘m hier.

Maar goed. De volgende set toetsen dus.

Persoon met woordenboek en telefoon

Maandag 25 januari: roostervrij
Yeah! Een extra leerdag 🙂

Dinsdag 26 januari: wiskunde D en Frans
De wiskunde-D-toets ging over parabolen, hyperbolen, ellipsen en differentiaalvergelijkingen. De echte wiskundenerd ziet meteen dat de differentiaalvergelijkingen niet in het rijtje thuishoren. Dat is simpel te verklaren: leerstof was het hoofdstuk kegelsneden en het hoofdstuk differentiaalrekening, maar de daadwerkelijke kegelsneden hebben we nooit behandeld. Daarom werd alleen de behandelde stof, de parabolen, hyperbolen en ellipsen, getoetst.

Kegelsneden

Dankzij het plaatje hierboven wordt direct duidelijk waarom de hyperbool, parabool en ellips tot het hoofdstuk kegelsneden behoren. Als je een kegel op verschillende manieren snijdt, kun je die vormen verkrijgen.

De hamvraag is natuurlijk: hoe ging de toets? Best wel lekker. Onze docent was bij de meeste opgaves vergeten om het woordje ‘exact’ in de vraagstelling te proppen. Met ‘los exact op’ wordt bedoeld: los op zonder functies van de grafische rekenmachine. Door het ontbreken van dat ene woordje was de toets dus een rekenmachinefeest geworden. En laat ik nou net best goed met dat ding om kunnen gaan…

Daarna volgde de toets Frans. We moesten een essay schrijven over een ‘maatschappelijk onderwerp’. We kregen tijdens het schoolexamen de keuze tussen twee onderwerpen. Houd je vast, want ze zijn nogal cliché.

  1. Vind jij online les een goed of een slecht idee?
  2. Stress. Wat kun je eraan doen?

Nou weet ik dat een essay lijkt op een betoog, en dat de mening van de schrijver erin voor dient te komen. Stelling 2) vond ik een instinker, want het gevaar is dat men dan een instructie of een lijstje met tips gaat schrijven om stress te voorkomen en geen écht essay. Ik koos dus voor stelling 1) en in iets minder dan 75 minuten schreef ik een vlammend essay (lang leve het woordenboek) over de online lessen.

Woensdag 27 januari: biologie
Vandaag stond drie uur biologie op de planning. De leerstof was meer dan 200 pagina’s, dus je kunt je ongetwijfeld voorstellen dat we er niet extreem veel zin in hadden. De toets was ongeveer 50% Binaswerk, 30% algemene kennis, 10% daadwerkelijke leerstof en 10% casino. Vond ik het moeilijk? Nâh, ja, tja. Sommige vragen waren goed te doen, andere vragen waren dan weer heel ingewikkeld. Mixed feelings over deze.

Donderdag 28 januari: Engels
Tijd voor de kijk- en luistertoetsen. Ingewijden noemen ze de KLUVA-toetsen, omdat tegenwoordig zelfs op letters wordt bezuinigd. Bij deze toets hadden we geen vaste plaatsen, dus ik zorgde ervoor dat ik zo snel mogelijk de zaal binnen kon komen. Derde rij, in het midden: aan mijn perfecte plekje kon het in elk geval niet liggen. De toets was zeer goed te doen. Ik verkloot gemiddeld één uur per dag aan het kijken van Engelse YouTube-filmpjes, dus aan voorbereiding geen gebrek.

Tussen het video- en audiodeel zat een korte pauze waarin we met elkaar mochten praten. Al snel kwamen we erachter dat verdacht veel mensen ‘versie 1’ van de toets op hun tafel hadden liggen. Toen bij de start van het volgende deel de surveillant (nogmaals) benadrukte dat we ons versienummer op de toets moesten schrijven, stak ik mijn hand op.

“Mevrouw, hebben we misschien, stiekem, allemaal dezelfde versie?”

Het bleef even stil.

“Euh, ja.”

We hebben er hard om kunnen lachen.

Vrijdag 29 januari: (alweer) Frans
De aller, allerlaatste toets van deze schoolexamenweek is de KLUVA-toets Frans. Je ne parle pas couramment le français, dus Franse luistertoetsen zijn voor mij altijd pittig. Afgezien van het feit dat tijdens tijdens het tweede fragment de klokken van de Notre Dame beter hoorbaar waren dan de gids die erover sprak, was het best goed te doen. Toch weet ik bij dit soort toetsen nooit 100% zeker of ik het nou goed of fout hebt gedaan, dus ik ben al tevreden met een zesje.


Advertentie:
Share