Schoolexamens deel II

Leestijd: 3 minuten

De tweede week schoolexamens brak maandag aan. Gelukkig stonden er deze week minder toetsen dan vorige week op het programma. Heb je mijn verslag van vorige week nog niet gelezen? Lees die dan eerst even hier.

Maandag 15 maart – kunstgeschiedenis en wiskunde B

Mijn laatste twee schriftelijke toetsen waren kunstgeschiedenis en wiskunde B. Normaal beschouw ik een toets kunstgeschiedenis als een casino of een loterij, maar deze keer was ‘ie zeer goed te doen. Ik had veel geoefend met oude eindexamenopgaven en dat loonde zeker de moeite. Sommige opgaves waren namelijk letterlijk overgenomen van oude examens.

Wiskunde B was niet ingewikkeld. Ik denk dat dit deels een mentaal dingetje is. Meestal wordt de wiskunde-B-toets aan het begin van de SE-week afgenomen (want nakijken schijnt veel tijd in beslag te nemen), maar deze keer kwam wiskunde B dus als laatste. Voor de eerste toets van een testweek ben ik vaak zenuwachtiger dan voor de toetsen erna.

En de opgaves vielen ook mee. Ik kwam geen verrassingen tegen.

Woensdag 17 maart – mondeling Nederlands

Tijd voor de mondelingen. Mijn eerste was voor het vak Nederlands. Het mondeling bestond uit twee delen. In het eerste deel moest ik mijn ‘geschiedenis als lezer in de bovenbouw’ presenteren aan de hand van een poster. In het tweede deel werd ik bevraagd over de twaalf (!) boeken die ik afgelopen drie jaar heb gelezen.

Stach bij zijn poster voor Nederlands. De poster is maar liefst drie meter lang.

Van mijn presentatie maakte ik een heuse show. Ik kwam binnen met een stuk papier van ongeveer drie meter lang. Aan de hand van geprinte covers van de boeken en een leesplezier-ten-opzichte-van-de-tijdgrafiek die ik live maakte, gaf ik mijn presentatie. Ondanks dat ik erg zenuwachtig was, ging het fantastisch.

Het deel dat erna kwam viel ook reuze mee. Ik verwachtte een politieverhoor, maar het werd een gezellig gesprek over literatuur.

Hmmm, nooit gedacht dat ik ‘gezellig gesprek’ en ‘literatuur’ in dezelfde zin zou gebruiken.

Donderdag 18 maart – mondeling Engels

Als laatste activiteit van deze week stond een mondeling Engels op het programma. Gelukkig hoefde ik ter voorbereiding van dit mondeling slechts twee (en dus geen twaalf) boeken te lezen. Ik koos voor twee dystopische romans: 1984 van George Orwell en Brave New World van Aldous Huxley.

Allereerst moest ik ongeveer anderhalve minuut voorlezen uit een van de twee boeken. Ik besloot de grootste confrontatie, de climax, van Brave New World voor te lezen. Ik deed dat zo bevlogen en enthousiast mogelijk. Dit loonde, want zo had ik meteen een goede start.

Vervolgens was het tijd voor de ondervraging. Ook deze viel reuze mee. Mijn docent stelde vooral filosofische vragen zoals ‘welk boek vond je meer op onze realiteit lijken en waarom?’ Beetje lullen dus.

Conclusie: ik heb een prima schoolexamenweek achter de rug. Nu snel weer aan de slag, want mijn mondeling Frans staat dinsdag op het programma. Spannend…


Advertentie:
Share