Schoolexamens III

Leestijd: 3 minuten

Tijd voor de laatste week schoolexamens. Het einde is in zicht…

Heb je het verslag van de eerste en de tweede week nog niet gelezen? Foei! Doe dat nog eventjes snel, en keer dan terug naar deze pagina.

Maandag 22 maart – handvaardigheid

Deze maandag stond een praktijkdag voor handvaardigheid op het programma. Ik werkte maar liefst acht (!) lesuren achter elkaar aan mijn eindexamenwerkstuk. Wat ik precies aan het maken ben, ga ik nog niet zeggen, maar hieronder staat wel een sneak peek.

Een sneak peak van mijn handvaardigheidproject

Dinsdag 23 maart – mondeling Frans

En toen was daar het beruchte mondeling: Frans. Ik heb al moeite om in het Frans een stokbrood te bestellen, dus laat staan dat ik achtereenvolgens deze onderdelen overleef:

  1. Geef in tweetallen een presentatie over iets dat met Frankrijk te maken heeft (in het Frans natuurlijk);
  2. Voer vervolgens vijf minuten lang een gesprek over een maatschappelijk onderwerp. De vier mogelijke onderwerpen waren al gegeven, maar de docente maakte pas tijdens het mondeling bekend waarover we het moesten hebben;
  3. Lees een deel van een eindexamentekst. Na het lezen wijst de docent enkele woorden aan. Leg deze in het Frans uit.

Kortom, pittige shit.

Voor deel 1 gaven mijn partner en ik een presentatie over de vraag waarom de Fransen de koning zijn van de keuken. Dat ging mij aardig goed af. Ik had tientallen gerechten geprint en meegenomen. Aan de hand daarvan nam ik de docente mee op een culinaire reis door Frankrijk.

Vervolgens het maatschappelijk onderwerp. Hier was ik vrij zenuwachtig voor. We moesten praten over telefoon- en laptopgebruik in de klas. Voor die stelling had ik thuis toevallig een voor- en tegenargument bedacht. Ook dit ging mij dus behoorlijk goed af.

En tot slot de leestekst. Het was een stuk over de Tour de France. Ik moest de woorden année (jaar) en argent (geld) uitleggen, dus ook dit onderwerp viel reuze mee.

Woensdag 24 maart – practicum scheikunde

Mijn laatste schoolexamen duurde een hele ochtend en was een practium scheikunde. Het practicum bestond uit het uitvoeren van een proef en het maken van bijbehorende uitwerkingen. De proeven werden niet van te voren bekend gemaakt. Er waren drie groepen. De docenten deelden je in:

Groep 1: deze leerlingen zijn niet super in scheikunde en krijgen dus een makkelijke proef;
Groep 2: deze leerlingen zijn op niveau en kunnen een wat moeilijkere proef aan;
Groep 3: deze leerlingen zijn best goed in scheikunde en krijgen de ingewikkeldste proeven.

Ik werd ingedeeld in groep 3 en ik kreeg het practiumvoorschrift uitgereikt.

Het doel van mijn proef was het bepalen van de n in Cu(NH3)n2+. Leuk (not). Wat een geweldige beloning voor een paar jaar goed opletten in de les.

Goed, maar hoe moest dat dan?

Nou…

Dat was nogal eenvoudig.

Geintje.

Haha.

Ik heb in totaal drie verschillende titraties moeten doen en ik heb tweemaal gewerkt met een scheitrechter. De labels op de stoffen bezorgden me overigens ook de kriebels:

“Veroorzaakt permanente schade aan mens en dier wanneer deze stof in het milieu terecht komt.”
“Is mogelijk kankerverwekkend.”

Mogelijk kankerverwekkend? Pardon.

En de uitwerkingen waren ook niet mals. De verdelingswet van Nernst kwam langs en er was een dubbel evenwicht waaraan ik moest rekenen. Wat een feest. De eerste vraag was nog wel te doen, maar daarna werden het echt breinbrekers. Gelukkig was mijn begeleider niet beroerd om te helpen.

Ik kwam uiteindelijk uit op een waarde van 1,8. Dit moest 4 zijn, maar dat verschil vond mijn begeleider helemaal prima. Twee anderen waren eerder deze week op een (onmogelijk) mingetal uitgekomen.

De zooi die Stach maakte tijdens het scheikundepracticum

En tot slot ruimde ik netjes en braaf de gemaakte troep op. Ik heb nog nooit zoveel glaswerk gebruikt.

Oh, mijn cijfer heb ik al binnen: een 8,8. Ik ben misschien toch wél dankbaar voor de moeilijke proef…


Advertentie:
Share